5 tips voor een goede homepage

14 april 2021  |  5 minuten lezen

De homepage van jouw website is meestal de eerste pagina die een bezoeker ziet. Zie het als dé binnenkomer van jouw website. Wist je dat mensen binnen 5 seconden beslissen of een website de moeite waard is? Binnen die paar seconden moet je dus zorgen dat jouw homepage de aandacht trekt. In deze blog geef ik 5 tips voor een goede homepage, zodat jij een stapje dichterbij bent om jouw bezoekers om te zetten naar klanten.
Overzicht

    Waarom een goede homepage belangrijk is

    Je kunt maar één keer een eerste indruk maken, zorg er dan ook voor dat deze goed is! Als je website te rommelig, onduidelijk of juist formeel is, kun je die potentiële klant zo verliezen. Zonde toch? Niet voor niets is het zo belangrijk om te zorgen dat de eerste indruk van jouw website een positieve is.

    Veel bedrijven denken dat ze juist zo veel mogelijk informatie op de homepage moeten vermelden. Daardoor zie je heel veel informatie en tekst, waardoor het geheel juist onduidelijk wordt. Nog zo’n veelgemaakte fout; te weinig tekst. Zonder tekst is jouw website niet goed vindbaar voor de zoekmachines én bezoekers vinden wellicht niet wat ze vinden. Juist daarom is het zo belangrijk om te zorgen dat jouw homepage of landingspagina ‘spot on’ is!

    Tip 1: zorg voor een goede navigatie

    Mensen die jouw website bezoeken beslissen niet alleen binnen 5 seconden of ze doorlezen, ook willen ze niet te veel scrollen. Een goede navigatie is daarom onmisbaar. Denk hierbij aan ‘de 3 klik regel’. In 3 (of minder) klikken moet een bezoeker in staat zijn om door te gaan naar jouw product, aanbod of dienst. Zo maak je het gemakkelijk om contact met je op te nemen én je helpt bezoekers om te vinden wat ze zoeken.

    Tip 2: voeg een duidelijke call-to-action toe

    Een goede homepage is een samenvatting van jouw gehele website. Deze pagina is meestal opgebouwd in verschillende tekstblokken. Om te zorgen dat bezoekers aangezet worden tot actie, is het belangrijk om ze hierbij te helpen. Dit doe je door opvallende buttons toe te voegen onder de tekstblokken.

    Bijvoorbeeld: je hebt 3 tekstblokken waarin je kort jouw diensten omschrijft. Onder ieder tekstblok plaats je een button die doorlinkt naar de betreffende aanbodpagina van jouw dienst. Zo zorg je voor een duidelijke call-to-action.

    Tip 3: een mooi design trekt de aandacht

    Eerlijk is eerlijk; het oog wil ook wat. Een mooi design trekt nou eenmaal de aandacht. Daarbij kun je de branding van jouw bedrijf natuurlijk gelijk laten zien. Denk hierbij aan het gebruik van de juiste kleuren, lay-out en lettertype. Daarnaast is het belangrijk om te zorgen dat een homepage er rustig uitziet en voorzien is van bijpassende afbeeldingen en foto’s. Een professioneel ogende homepage straalt ook nog eens vertrouwen uit, zodat potentiële klanten sneller geïnteresseerd zijn in jouw bedrijf.

    Tip 4: goede webteksten maken een website

    Een goede homepage bevat goede webteksten. Teksten zorgen er nou eenmaal voor dat iemand besluit om door te lezen, of toch maar afhaakt. Zorg ervoor dat je de teksten op je homepage zorgvuldig opbouwt. Onderschat nooit hoe krachtig de juiste content is, het kan een website maken of breken.

    Dit kun je bijvoorbeeld doen door:

    • Te starten met een inleidende (korte) alinea;
    • Deze alinea te laten volgen door tekstblokken die kort jouw producten of diensten uitlichten;
    • Hierna een tekstblok te maken over het bedrijf of nadere informatie over jouw producten toe te voegen.

    Tip: vergeet niet om sterke koptitels boven ieder tekstblok te gebruiken. Titels trekken de aandacht!

    Vergeet daarnaast niet om alle teksten zorgvuldig te laten controleren op spel- en opbouwfouten. Een website vol spelfouten oogt erg onprofessioneel.

    Tip 5: zorg dat de laadsnelheid van jouw website in orde is

    Ken je dat: je vindt een website in Google en je klikt het aan. Vervolgens blijft het systeem draaien, er gebeurt van alles maar de website komt niet tevoorschijn. Gefrustreerd klik je weg en ga je naar de volgende. Zo gaat het ook met jouw bezoekers als je website heel traag laadt!

    Als de laadsnelheid van jouw website niet in orde is, verlies je bezoekers. Bezoekers die misschien wel potentiële klanten zijn. Zorg ervoor dat je homepage binnen 2 seconden geladen is, het liefst nog sneller. Zo zorg je ervoor dat mensen sneller op je website blijven én Google ziet dit als een belangrijke ‘SEO-factor’. Websites die snel laden, maken meer kans om hoger in de zoekresultaten te eindigen.

    5 tips voor een goede homepage

    Een goede homepage is niet alleen belangrijk om als bedrijf een eerste indruk te maken die direct goed is, ook zorgt het ervoor dat bezoekers aangezet worden tot actie. Daarvoor deelde ik in deze blog 5 tips:

    • Zorg voor een goede navigatie;
    • Voeg een duidelijke call-to-action toe;
    • Een mooi design trekt de aandacht;
    • Goede webteksten maken een website;
    • Zorg dat de laadsnelheid van jouw website in orde is.

    Ben je benieuwd of jij meer uit je homepage en website kunt halen? Vraag dan nu mijn websitecheck aan. Deze websitescan neemt je volledige website onder de loep. Zie het als een uitgebreide gezondheidscheck voor je website. Zo zorg je ervoor dat jouw website gezond is. Je weet straks precies hoe je website presteert en wat de verbeterpunten zijn om jouw online platform optimaal te laten presteren!